Heeft u chronische medicatie nodig of verlengingen van bestaande behandelingen? Voor al uw herhaalmedicatie bieden wij verschillende gemakkelijke en veilige manieren om uw voorschriften aan te vragen. Dankzij de moderne Belgische regelgeving rond elektronische voorschriften hoeft u niet langer altijd langs te komen voor een nieuw papieren recept.
Consulteert u uw openstaande voorschriften online
Sinds 2021 zijn elektronische voorschriften in België verplicht geworden. Dit betekent dat al uw voorschriften automatisch op uw identiteitskaart worden geregistreerd. U kunt deze eenvoudig raadplegen via het officiële overheidsplatform mijngezondheid.be.
Zo raadpleegt u uw voorschriften:
Ga naar mijngezondheid.belgie.be
Meld aan met uw eID, itsme-app of andere erkende toegangsmethode
Klik op 'Mijn geneesmiddelen'
Selecteer 'Openstaande medicatie voorschriften'
U krijgt een volledig overzicht van alle nog niet afgehaalde voorschriften
Mobiele app 'Mijn Geneesmiddelen'
Voor extra gebruiksgemak kunt u ook de officiële app 'Mijn Geneesmiddelen' downloaden. Via deze app kunt u niet alleen uw voorschriften bekijken, maar ook medicatie reserveren bij uw apotheek en uw complete medicatieschema raadplegen.
Voor de meest efficiënte afhandeling geven wij de voorkeur aan aanvragen per e-mail. Dit minimaliseert fouten en ontlast onze telefoonlijn. Stuur uw aanvraag naar ons herhaalmedicatie-adres met vermelding van:
Uw volledige naam en geboortedatum
Welke medicatie u wenst te verlengen
Of er controles nodig zijn bij arts of verpleegkundige
U kunt ook telefonisch uw herhaalmedicatie aanvragen tijdens onze openingsuren. Ons secretariaat bereidt uw aanvraag voor, waarna een arts deze afwerkt. Gebruik hiervoor toets 1 op ons telefoonsysteem - deze lijn is specifiek bedoeld voor herhaalrecepten.
Aan onze praktijk bevindt zich een beveiligde brievenbus waarin u uw schriftelijke aanvraag kunt achterlaten. Vergeet niet uw naam en achternaam duidelijk te vermelden op uw briefje.
Zonder papieren bewijs
Dankzij het elektronische voorschriftsysteem hoeft u geen papieren bewijs meer mee te nemen naar de apotheek. Uw apotheker kan met uw identiteitskaart alle voorgeschreven medicatie opzoeken die nog niet werd afgehaald.
Met digitaal bewijs
Via de app 'Mijn Geneesmiddelen' kunt u uw voorschrift tonen aan de apotheker, die vervolgens de barcode kan scannen. Dit is bijzonder handig als u uw identiteitskaart vergeten bent.
Papieren bewijs (optioneel)
Indien u dit wenst, kunt u nog steeds vragen om een papieren uitprint van uw elektronisch voorschrift. Voor deze service mag geen extra administratieve kost worden aangerekend.
Uw elektronische voorschriften blijven 3 maanden geldig vanaf de datum van voorschrijving. Voor chronische behandelingen kan uw arts eventueel een langere geldigheidsduur instellen. Na verloop van de geldigheidstermijn kan de apotheker het voorschrift niet meer afleveren.
Wij proberen zoveel mogelijk jaarvoorschriften op te maken voor stabiele chronische medicatie. Dit betekent dat de vervaldatum automatisch wordt aangepast en u niet alle medicatie onmiddellijk hoeft op te halen - deze blijft beschikbaar tot de vervaldatum.
Verplichte controles
Afhankelijk van de richtlijnen is het voor sommige medicatie noodzakelijk dat u regelmatig langs komt voor controle bij de arts of praktijkverpleegkundige. Wij proberen hiermee rekening te houden en voorzien voldoende medicatie tot uw volgende geplande controleafspraak.
Medicatienazicht door uw apotheker
Als u chronisch minstens 5 terugbetaalde geneesmiddelen neemt, heeft u recht op een medicatienazicht door uw huisapotheker. Deze service wordt volledig terugbetaald door het RIZIV en helpt om uw medicatiegebruik te optimaliseren. Hierbij wordt uw behandeling besproken met zowel uw apotheker als uw huisarts.
Wanneer is thuislevering mogelijk?
Volgens de Belgische wetgeving is thuislevering van medicatie toegestaan wanneer u zich niet naar de apotheek kunt verplaatsen. Dit kan zijn omwille van medische redenen, mobiliteitsproblemen of afhankelijkheid van anderen.
Voorwaarden voor thuislevering
De levering gebeurt door een lid van het apotheekteam
Er wordt dezelfde farmaceutische zorg geboden als in de apotheek zelf
Bij voorkeur vindt er een telefonisch gesprek plaats voor advies en vragen
Voor medische redenen mag geen extra kost worden aangerekend
Veel apotheken bieden inmiddels proactief thuislevering aan voor kwetsbare patiënten. Informeer bij uw apotheker naar de mogelijkheden in uw situatie.
Bundel uw aanvragen om de werkdruk te verlagen en efficiency te verhogen
Controleer regelmatig uw openstaande voorschriften via mijngezondheid.be
Plan tijdig uw herhaalaanvragen, zeker voor weekend- en verlofperiodes
Informeer ons bij wijzigingen in uw medicatieschema door andere artsen
Vraag naar alternatieven indien uw gebruikelijke medicatie niet voorradig is
Heeft u vragen over het aanvragen van uw herhaalmedicatie? Neem gerust contact op met ons secretariaat tijdens de openingsuren.